Ojee – Oke kastje

Deze keer staat de ‘Ojee – Oke gedachte’ centraal.  In vrijwel alle groepen (m.n. middenbouw / bovenbouw) hebben de kinderen al kennis gemaakt met het symbool ‘Ojee – Oke kastje’.

Veel gedachten beginnen, of kunnen beginnen met het woord “Ojee”. Bijvoorbeeld:

• Ojee, straks ben ik alles van topgrafie vergeten;
  • Ojee, als mijn spreekbeurt maar net zo goed gaat als gisterenavond thuis;
  • Ojee, als ze maar niet gaan lachen straks;
  • Ojee, dit lukt me nooit

Dit soort gedachten noemen we ‘Ojee-gedachten’.

Tegenover ‘Ojee-gedachten’ staan ‘Oke-gedachten’.

Bijvoorbeeld:

• Oke, mijn topotoets gaat me lukken, want ik heb goed geleerd;
  • Oke, Ik heb gisteren laten zien dat ik mijn spreekbeurt goed kan doen, dus het lukt me vandaag ook wel;
  • Oke, mijn klasgenoten zijn heus wel aardig en ik mag vertrouwen op mezelf, dus als er wordt gelachen is dat helemaal niet rampzalig;
  • Oke, ik ga het proberen en leren en bovendien mag ik fouten maken, dus.

Om met kinderen praktisch aan de slag te gaan met het principe van ‘Ojee – Oke gedachten’ gebruiken we het Ojee – Oke kastje. We stellen ons voor dat er in ons hoofd een kastje met twee lades zit. Een lade voor Ojee-gedachten en een lade voor Oke-gedachten.

Met de kinderen gaan we ontdekken uit welk laatje hun gedachten komen.

Vaak hechten we veel betekenis aan dat wat we denken, zonder na te gaan of de gedachten wel echt waar zijn en waar ze vandaan komen. Meestal hebben we achteraf de ervaring “dat we ons druk hebben gemaakt om niks”.

Ook kunnen we uitleggen aan de hand van het kastje dat sommige van onze gedachten uitkomen omdat we er zo sterk in geloven. Bijvoorbeeld: De gedachte “dat rekenwerk is te moeilijk, het lukt me nooit”. Alle energie die je stopt in die gedachte kun je niet aan het rekenwerk besteden. Logisch dat het er dan niet eenvoudiger op wordt.

Een Ojee-gedachte is een door jezelf gemaakte gedachte die je het beste kunt herkennen aan het vervelende gevoel dat ermee gepaard gaat. Op het moment dat je de Ojee-gedachte herkent, kun je het andere laatje openen om er bewust een Oke-gedachte van te maken.

Vechten tegen Ojee-gedachten en proberen ze niet meer aan te maken, heeft geen zin. Het is immers erg moeilijk om NIET aan iets te denken, tenzij je bewust aan iets anders denkt. Dit is het Ojee – Oke principe: Ojee, je mag er zijn, maar ik geef je geen aandacht en ik ga op zoek naar de Oke-gedachte. In een stappenplan ziet dat er als volgt uit:

1. Signaleer het gevoel;
  2. Zoek de Ojee-gedachte;